Bankrekening: NL07 KNAB 0723 5497 45

We zijn in december in Cuba geweest!

Klik op de foto's voor de vergroting.

Laptops en smartphones

De laptop, geschonken door Kees en Marga Plat, is naar Ramon gegaan. Hij is voor dokter aan het leren maar heeft weinig middelen voor zijn studie. Hij woont in het weeshuis voor oudere kinderen en is momenteel de enige die een studie aan het volgen is. Ramon was ook erg blij met de laptoptas, geschonken door Ron en Gerrie van Straaten. Later vertelde hij dat de tas, incl. boeken en laptop, had gewogen. Een totaalgewicht van 14 kg.

De laptop, geschonken door Arno Coppen, is naar Eloisa gegaan. Zij is 16, woont in een weeshuis en is een algemene studie aan het volgen. Zij wil later iets gaan doen in de reiswereld.

De smartphone, geschonken door Thea Kollenburg, is naar onze contactpersoon Carlos gegaan. Zijn oude was versleten en functioneerde niet meer goed. Zijn vrouw Yeni, die ook meehelpt met de stichting, kreeg een Blackberry smartphone. Dit soort smartphones hebben we een aantal gekregen via een bedrijf.

De directrice Cary van een weeshuis heeft ook een Blackberry smartphone gekregen. Haar oude telefoon functioneerde maar gedeeltelijk.

De directrice Marisol van een weeshuis, heeft ook een Blackberry smartphone gekregen. Het is belangrijk dat zij goed bereikbaar is.

Weeshuis

Alle meegebrachte spullen worden opgeschreven door ICAP en Educatie.      De formulieren worden in drievoud geschreven.

De formulieren worden ondertekend.

De directrice ondertekent voor ontvangst

De aanwezige kinderen kijken belangstellend toe.

De dokter van het weeshuis ontvangt een bloeddrukmeter en stethoscoop, geschonken door huisartsenpraktijk Ospel.   De oor thermometer hebben we gekocht in Nederland.

We hadden ook nog spulletjes voor in de keuken bij.

De meegebrachte kleren worden direct gepast.

Ook de paracetamol is erg gewaardeerd. Dit is niet altijd te verkrijgen in Cuba.

Andere weeshuizen

Cadeautjes meegenomen voor de kleinste kinderen in het weeshuis.

Geschonken door Kees en Marga Plat.

Verdelen van de spulletjes

in alle weeshuizen

De zuster in het weeshuis van oudste kinderen blij met de oor thermometer en het zuster uniform.

Families Tata, Jero en Elsa

Elsa en Elba hebben we kleren gegeven en gezorgd dat ze weer een gezonde maaltijd konden gebruiken. De rollator, geschonken door Medicura Nederweert, hebben we gegeven aan hun broer Michiel, 90 jaar oud. Hij kon hem goed gebruiken, ook voor de zak met blikjes die hij in de stad verzamelt.

In het houten gebouwtje staat een emmer voor hun behoeftes. Zij hebben geen wasgelegenheid of wc. We zijn al gestart met het bouwen van een badkamer, het zal een ruimte worden van 3x2 mtr. waarin een wastafel, douche en wc komt. Hiervoor moet een waterleiding vanaf de straat aangelegd worden, een watertank in de grond voor voorraad, een pomp en een watertank op het dak. Ook moet er een zinkput gegraven worden. Dit geheel zal een bedrag van tussen €1600,00 en €1700,00 gaan kosten.                                        Donaties zijn van harte welkom.

Tata had in juni gevraagd om een draagbare radio en die hadden we dan ook voor hem bij, geschonken door een kennis Gertjan van Gastel. Hij werd er echt emotioneel van.

Zijn ventilator was zo slecht dat we een nieuwe gekocht hebben. Hij kon het amper geloven dat hij deze kreeg. We hebben ook kleren en etenswaren gegeven aan hem, zijn dochter en man.

Voor Jero en Tania hadden we ook diverse kleren bij en etenswaren gehaald.

Jero zelf had om een horloge gevraagd, die we dan ook voor hem bij hadden. We hadden een paar horloges bij, gekregen van Lies en Rien Koolen.

Goederen voor het laboratorium voor protheses en voor afdeling oncologie Lenin ziekenhuis in Holguin.

Twee protheses hebben we overhandigd aan het afdelingshoofd van het laboratorium voor protheses in Holguin (hijzelf had een prothese) en de onderdirecteur. We hadden van Nannerl van Asten deze beenprotheses gekregen en die konden zij in Cuba goed gebruiken.

De onderdirecteur tekent voor ontvangst van de protheses.

Volgend jaar mogen we een kijkje in het laboratorium gaan nemen

Ook hadden we een afspraak met het hoofd afdeling oncologie van het Lenin Hospitaal in Holguin. Van de dokterspraktijk Ospel hadden we nog diverse spuiten, naalden etc. gekregen en vrienden hadden gezorgd voor diverse verbandmiddelen.

We hadden nog een rolstoel, ook gekregen van Medicura uit Nederweert, welke ze op die afdeling goed konden gebruiken.

Volgend jaar zijn we ook uitgenodigd om een kijkje te nemen in het Lenin ziekenhuis.