Wilt u doneren voor Stichting "Cuba Adelante", stort dan een bedrag op rekening NL58 TRIO 0320338681

Stichting Cuba Adelante in Cuba

Afgelopen oktober zijn we voor 4 weken naar Cuba geweest. Na 4 jaren was het weer heerlijk om iedereen te bezoeken die we alzo lang niet meer gezien hadden. Onze reis begon vanaf Varadero waar we werden opgehaald door een medewerker van Womy Equipment Rental uit Mariel die ons naar onze Casa Particular in oud Havana bracht. In Havana hebben we 2 dagen genoten van vele (bekende) bezienswaardigheden en een mooi rondleiding gekregen van de Nederlander Tijn die al jaren in Cuba woont. Hij heeft een leuk E-book geschreven over het leven in Cuba. Een aanrader, zeker voor mensen die een bezoek aan Cuba brengen. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het kantoor van NIRINT en een gesprek met Francisco de manager. Inmiddels hadden we ook Tony, directeur van WOMY Cuba in Mariel, ontmoet. Dit in verband met het regelen van een auto om naar Holguin te gaan.

Vrijdag 29 september werden we weer opgehaald door een medewerker van Womy om een bezoek te brengen in hun kantoor in Mariel. Van daaruit zijn we vertrokken richting Holguin. Het was een mooie reis en we hebben zeker genoten van de mooie natuur. Aangekomen in Holguin zat Juan Manuel Pérez Riverón (Ministerie van Onderwijs) al op ons te wachten, hij helpt ook mee met de papieren afwikkeling en lossen van de containers. Ook hebben we Rodolfo, de supervisor/coördinator voor de stichting in Cuba, met zijn vrouw Osmayda later op de dag ontmoet. Het was weer fijn om elkaar na 4 jaar weer te zien.
Zondag was er een receptie georganiseerd met het provinciebestuur van Holguin. Er was een toespraak van Leonardo Bruzón Reynaldo (hoofd Mincex afdeling provincie Holguin betekent Ministerie van export) waarin hij vertelde dat elke hulp die geboden wordt zeer noodzakelijk is. Ook bedankte hij het de mensen in Nederland voor hun inzet. Die middag zetten we onze reis voort naar Banes waar Rodolfo diverse meetings had georganiseerd. Op maandag waren we bij de burgemeester en het stadsbestuur uitgenodigd voor een bijeenkomst. Ook hier kregen we veel lovende woorden over het werk dat de stichting doet en de noodzaak er van. Wij daarentegen bedanken het stadsbestuur. Ook Rodolfo bedankten we daar voor zijn geweldige inzet voor de stichting.

We werden uitgenodigd om meerdere instituten te bezoeken waar misschien nog een mogelijkheid was om te helpen. Zo bezochten we het bejaardenhuis, het huis waar ouderen overdag bij elkaar komen (Alegria de Vivir) en het kinderziekenhuis Materno Infantil. Ook hier werden we weer hartelijk ontvangen en kregen we uitleg over op welke manier er gewerkt werd en wat er zoal nog nodig was. En ja, we zullen nog veel kunne betekenen daar!

Ook bezochten we INDER Banes, dit is een sportvereniging waar onder ander voetbal, atletiek en gymnastiek onder valt. Ons werd verteld dat voetbal echt een opkomende sport is en alles op dat gebied welkom is (zie de shirtjes die ze inmiddels al hebben gekregen). Leuk om te zien waren de goederen welke we in de voorgaande jaren met de containers hebben gestuurd. Er werd goed gebruik van gemaakt. Voor de diverse instanties hadden we in de koffers 15 kg aan medische goederen meegebracht waar iedereen dan ook weer blij mee was.

Omdat we een speciaal visum hadden gekregen van Sra. Anet PinoRivero, de Cubaanse ambassadrice in Nederland, hadden we de mogelijkheid om ook diverse fabrieken te bezoeken. Zo bezochten we de fabriek waar Rodolfo werkt, hij is daar leidinggevende. Dit is een fabriek waar ze diverse soorten wafels maken. Al eerder werd gevraagd om nieuwe of goede, gebruikte transportbanden. We willen ons daarvoor inzetten, al zal het moeilijk worden!

Ook het metaalbedrijf waar Rubert, de broer van Rodolfo, werkt, hebben we een kijkje mogen nemen. Ongelooflijk met hoe weinig middelen zij iets moeten maar kunnen maken. Hier kan de stichting alleen maar helpen met kantoorartikelen.

Op woensdag zijn we weer vertrokken naar Holguin om daar de weeshuizen, de "Li Thi Rieng" school (langzaamlerende kinderen), de "Jorge Ricardo Masetti Blanco" school (geestelijk gehandicapten). Ook hier zagen we weer veel goederen welke in voorgaande jaren gedoneerd waren. Men liet ze dan ook met trots zien! Wat een voldoening weer hoe we overal ontvangen worden met voordrachten, rondleidingen, traktaties en aandenken. Ook voor hen proberen we weer goed bruikbare spullen te verzamelen. Tijdens het bezoek aan de weeshuizen waren de meeste kinderen naar school of aan het werk, jammer dat we zo weinig kinderen gezien hebben. Alleen bij het weeshuis "Maceo" met geestelijk gehandicapte kinderen waren er allemaal.

Intussen kregen we het bericht dat we een interview kregen bij "Telecristal", dit is het provincialen televisiestation. We kregen een korte inleiding en een uur erna waren de live opnames. Rodolfo nam veel op zich omdat hij direct in het Cubaans het ontstaan en doelstellingen van de stichting wist te verwoorden. Omdat Juan Manuel onze vertalingen vanuit het Engels kon doen, werd het een mooi interview.

Tussen de bedrijven door hebben we natuurlijk ook ontspanning gehad. Zo zijn we op een zaterdagmiddag op visite geweest bij de dochter van Norge, directeur van "Jorge Ricardo Masetti Blanco" school, Valentina en haar familie, waar we een hele gezellige middag en een heerlijke maaltijd hebt gehad. Zij heeft een schitterende Casa Particular met 3 verblijven.

Ook zijn we nog naar een vakantiepark geweest met het gezin van Juan Manuel en Rodolfo en Osmayda. Buiten dit alles hebben we natuurlijk genoten van de schitterende omgeving.

Inmiddels hebben we ook Joaquin Antonio Villareal Moñoz, werkzaam bij de douane, ontmoet voor een zeer informatief gesprek. Heel belangrijk voor de stichting is dat we de mensen persoonlijk ontmoeten waar we mee te maken hebben wanneer we een aanvraag doen om een container te verschepen naar Cuba. Ook hebben we het kantoor van Womy in Holguin bezocht waar Yaqueline en Jorge ons hartelijk verwelkomden.

Het volgende doel was Moa, waar we al lang naar uitgekeken hadden, was een bezoek te brengen aan de school "Amistad Cuba-Holanda". Door Marco den Breejen zijn we enkele jaren geleden getipt om deze school een extra zetje te geven. Door een donatie van het bedrijf "Airflow" in Budel, welke een complete airconditioner doneerde en ander bedrijf wat laptops doneerde, is daar een mooi fris computerlokaal gerealiseerd. We werden, zoals gewoonlijk in Cuba, weer gastvrij onthaald en kregen bij aankomst een mooie voorstelling van een aantal kinderen te zien. Daarna een rondleiding door de school. We zagen al veel schoolmeubilair welke we al gedoneerd hadden. Maar ook hier kan nog zoveel gebeuren.

Natuurlijk zouden we graag de mensen van Womy en Nirint in Moa ontmoeten. Zij zorgen voor de goede afwikkeling tijdens het lossen van de container in de haven en distribueren van de goederen naar de diverse instanties. We hebben een leuke ontmoeting gehad met José van Womy en Julio van Nirint. Jammer dat het zo verschrikkelijk regende anders hadden we zeker een kijkje genomen aan de haven in Moa.

Het was weer even tijd voor ontspanning en hebben in Mayari de "Salto del Guayabo" bezocht. Dit is de hoogste waterval van Cuba gelegen in een prachtige natuur. We hebben in de buurt overnacht in een vakantiepark "Villa Pinares de Mayari", een rustig park in een schitterende natuur.

De volgende dag weer door naar Holguin, we hadden nog niet alle bezoekjes afgewerkt. Allereerst naar ACLIFIM, het instituut voor lichamelijk gehandicapten. Martica, de directrice, had weer een mooie bijeenkomst georganiseerd. Eén van de leden bracht een mooie voordracht en een ander enkele mooie ingrijpende liedjes ten gehore. Ook kregen we nog enkele herinneringen aangeboden.

Daarna door naar het "Hospital Clinico Quirúrgico" (Lucia). Directeur Dr. Louis Mario Carrasco Fair, nam alle tijd voor ons om het ziekenhuis te laten zien. Ook hier zagen we diverse donaties weer terug. Hij vertelde ook over de benodigdheden die ze zeer goed kunnen gebruiken; eigenlijk alles!

De laatste dag van het stichtingswerk was aangebroken. Lupe, directrice van ICAP Holguin, had ons uitgenodigd voor een officieel afscheid. Ze bedankte de stichting voor het geweldige mooie werk wat ze deed maar ook alle mensen in Nederland voor hun inzet. Heel blij was ze met de fijne vriendschapsband die Cuba had met de stichting. Vooral bij ICAP maakt dit veel indruk; I.C.A.P. betekent Instituto Cubano de Amistad con los Pueblos, in het Nederlands: Cubaans instituut voor vriendschap met de volkeren. Ook Lupe had weer gezorgd voor een mooi aandenken. We bedanken Lupe maar ook Iván en niet te vergeten Gradel (de chauffeur die ons in de stad rondbracht) voor hun spontaniteit en gezelligheid maar zeker ook de vriendschapsband.

Ook willen wij Ramón Ricardo Domínguez, werkzaam bij Mincex Holguin, heel hartelijk bedanken voor het begeleiden tijdens onze bezoeken in Holguin.

Verrassing

Bij het afscheid in Banes werden we op een bijzondere manier verrast. Hector, werkzaam bij Mincex Banes, had een bijeenkomst gepland met alle directeuren van organisaties uit Banes. Dit was emotioneel overweldigend. Er was zelfs een zangeres uitgenodigd die het lied "El Comandante" (het lied over Che Guevara) op een schitterende wijze ten gehore bracht. Een geweldig afscheid in Banes.

De dag erna hebben we gezamelijk, Rodolfo en Osmayda, het stichtingswerk afgesloten en zijn we zelf stukje bij stukje bij het noordwesten gereden om weer op tijd in Varadero te zijn voor de terugvlucht naar België.

Onze ervaringen

Hierbij willen even in het kort onze ervaringen die we tijdens onze reis opgedaan hebben vermelden.

Voor de Cubaan wordt het leven over het algemeen steeds slechter. Het leven wordt steeds duurder. Wat voor ons redelijke prijzen zijn, bijvoorbeeld in winkels en restaurants, is voor een Cubaan ontzettend duur. De mensen welke wij ontmoetten, hebben een gemiddeld salaris van 4000 peso per maand. Omgerekend (1 euro is ongeveer 125 peso) is dat 32 euro. Voor veel Cubanen is dit overleven en proberen er nog iets bij te doen bijvoorbeeld een klein winkeltje aan huis.

We hebben drie arme bejaarde families bezocht, die we voorheen hielpen met extra voedsel per maand. We zagen hen na 4 jaar weer terug en ze waren kilo's afgevallen. Helaas kunnen we hen nu niet meer helpen omdat we niemand in hun omgeving als vertrouweling kennen.

Aangezien het brandstoftekort laat het elektriciteitsnetwerk het vaak afweten. In hotels wordt dit opgelost met aggregaat maar krijgen ook voorrang bij stroomafname.

Onze dank

Allereerst willen wij het bedrijf Womy heel hartelijk bedanken dat zij voor ons deze reis mogelijk hebben gemaakt. Zonder hen waren we nooit in Holguin, Banes en Moa geweest. Sterker nog, waren we niet naar Cuba gegaan. Al hun collega's willen we bedanken voor hun behulpzaamheid en vriendelijkheid. We kwamen overal in hun kantoren in een warm bad.

Natuurlijk bedanken we Rodolfo, Osmayda en Juan die ons voortreffelijk bij hebben gestaan met het organiseren van alles en de vertalingen.

Ook zeer dankbaar zijn we aan alle instituten welke we bezocht hebben en die ons op een familiaire wijze ontvangen hebben. Dankbaar voor alles wat ze voor ons gedaan hebben en de herinneringen die ons gegeven hebben, in onze gedachten maar ook het tastbare.

Door deze reis zijn we zeer zeker weer gesterkt om met dit mooie werk door te gaan. De volgende container is weer bijna gevuld en zal hopelijk begin 2024 weer vertrekken richting Cuba.

De bedrijven Womy, Nirint en Rhenus danken we zeer hartelijk voor het transport en opslag van de containers.

Maar zeker vergeten we niet alle donateurs en hulp die we door het jaar van iedereen mogen ontvangen.

Vanuit Cuba hebben we meegekregen: Muchas gracias al equipo de Paises Bajos (Heel hartelijk dank aan het team in Nederland)

Mieke en Gerard Rutjens

Sint Gerardusstraat 30a 6034 SK Nederweert-Eind

NL58 TRIO 0320338681

Onze doelstellingen

• INZAMELEN VAN GOEDEREN IN CONTAINER VOOR OVERHEIDSINSTELLINGEN ZOALS WEESHUIZEN, SCHOLEN, BEJAARDENHUIS, ZIEKENHUIS, INSTITUUT VOOR MOTORISCH GEHANDICAPTEN.
  • HULP MET KLEDING EN KINDERKLEDING
  • HULP OP GEBIED VAN PERSOONLIJKE VERZORGING